Eğitim Projeleri  ) 

Sanal Müze Ofisi  


Konferanslar  

Seminerler / Paneller  

Resim Yapmayı Öğreniyorum  

Resim Yaptırmayı Öğreniyorum  

  • Projeye Katılan Öğrencilerin Değerlendirmeleri


  • Eczacıbaşı Sanal Müzesi Tüyap Artist 2002 Sanat Fuarı Sergisi
    Saliha Yavuz (Yıldız Teknik Üniversitesi Sanat Yönetimi Programı II)


    26 Ekim 2002 Cumartesi günü ziyaretçilere açılan Tüyap Fuar Merkezi; içinde üç ayrı - kitap, sanat,bilişim- fuarı barındırarak bir ilk gerçekleştirdi. Sanat fuarının yoğun izleyici kitlesine ulaşmasında bunun etkisi büyüktür. Her ne kadar daha çok ilk günlerde bilinçli bir izleyici topluluğu fuarı izlese de bu üç farklı kolun birarada olmasıyla birçok kişi de bir sanat sergisiyle ilk kez karşı karşıya gelmiştir.

    Eczacıbaşı Sanal Müzesi 60 Yıl 60 Sanatçı Sergisi ile Türkiye' den son altmış yılın altmış sanatçısını ağırlıyor. Farklı dönem ve temsil alanlarından sanatçıların biraraya geldiği sergide anlamın serbestleştiği, konu hakkında bir bilgiye sahip olmadan anlaşılamayacak ya da imgeleminizle anlamı size kalmış; çağdaş sanatın o, izleyiciye "araştırmadan anlayamazsın" dedirten "iş"leriyle karşı karşıyayız.

    3 kasım 2002 Pazar günü sona eren , dokuz gün süren ve bu süre boyunca yoğun bir izleyici kitlesiyle buluşan sergide farklı teknik ve anlatım yöntemlerinin seçilmesi ilgiyi çoğaltan bir etkendi. Resim, yontu, digital baskı, fotoğraf, video ile görüntü ve ses yerleştirmelerinin bulunduğu sergiyi ilköğretim okulları öğrencileri çoğunlukta her yaştan izleyici ziyaret etti.

    Okulların fuar gezisi tertip ederek hocalar eşliğinde fuarı gezmelerinin yanısıra Eczacıbaşı standında eğitim çalışmalarına katılmalarının da yararlı olduğunu düşünüyorum. İlk öğretim okullarını özel ve devlet okulları okulları olarak ayırdığımızda; özel okul öğrencilerinin sergi içeriğini anlamasalar bile en azından sergi gezmeyi bildikleri, devlet okullarında ise öğrencilerin yanısıra öğretmenlerin de Eczacıbaşı Sanal Müzesi Standındaki gibi bir sergiyle ilk kez karşılaştıkları görülüyor. Ziyaretçilerin çoğundaki sergi anlayışı -resim sergisi- burada da görülüyor. Denizhan Özer' in "Pentagonla Aynı Düzlemde" isimli yerleştirmesi için 'kebap tezgahı' yorumu yapan izleyici ile bir özel ilköğretim okulu öğrencisinin aynı yerleştirmeye 'sushi mi bu?' yorumunu yapması Türkiye' deki aynı toplumun insanlarının ne kadar farklı kültür yapılarının olabildiğine dikkat çekiyor.

    İzleyicinin dikkatini en çok hareketli, renkli ve interaktif işlerin çekmesiyle birlikte; yine interaktif olan video, ses yerleştirmelerinin sergilendiği kabinlere girmemelerinin böyle bir sergileme şekliyle ilk kez karşılamadan kaynaklı olduğunu düşünüyorum. Kimi izleyicinin içeri girmeye yönlendirilmelerine karşın dışardan izlemeye çalıştığı videolar için, kimi izleyicilerse eyleme geçmeden sordukları sorularla anlam arıyorlar. Sergi çalışanlarınınsa böyle üç farklı alanın bir araya geldiği bir fuar içindeki sanat fuarı izleyisine yapacağı tek şey yönlendirme ve sergileme şekli hakkında bir deneyim sahibi olmayan izleyiciye sergileme yönteminden bahsetme, hatta bazen yapıtların yan tarafındaki isimlikleri okumaya yönlendirmesi şeklindeydi. Çünkü izleyiciler arasında - özellikle Eczacıbaşı standı için- çok azı okuma yapmış olduğundan ancak sanat öğrencileri ya da sanatla ilgili olan insanlardan 'Bu Fluxusa örnek olabilir mi sizce?' gibi sorular alabiliyorsunuz. Ama bunun yanısıra ilk kez deneyimleme yapan, sergileme biçimleri, içerikle ilgili soru yönelten izleyiciyle karşılaşmak da mümkündü.

    En çok ilgi çeken işlerden biri olan Müşerref Zeytinoğlu' nun " Gözetleme- Gözetlenme" isimli video-projeksiyonu her türlü izleyiciyi ağırladı denebilir. İçeri girmeye çekinenler, sanki pornografik bir filmmiş gibi algılayan lise öğrencileri, daha önceden deneyimli izleyiciler ya da ' Bu ne böyle? Ne diye içeri girin diyosun millete!" diye tepki gösteren biri...

    Diğer ilgi çeken işlerden biri Işıl İskit'in "Depeyzage" adlı akrilik boya resmi ve Server Demirtaş'ın "İsimsiz" hareketli heykeli. Yoğun ilgi gören "Depeyzage" renklerinin canlılığı ve anımsattığı farklı anlamlarla çocukların dikkatini çekti. Yetişkinlere de farklı gelen resim için denizaltı, uzay, insan gibi yorumlar getiren çocukların yanında önünde fotoğraf çekerek dekoratif bir anlam yükleyen izleyiciyle de buluştu. Aynı alanda bulunan ve her yaştan ziyaretçinin ilgilendiği Server Demirtaş' ın hareketli heykeli yetişkinleri çocukluklarına göndererek mekanik aksanıyla da bugünü unutturmayıp; çocukların da dakikalarca izlediği, tekrar tekrar gelip izleyerek; izlerken de üzerine " Çiçek açıldı, şimdi de uyuyacak" diye hikayeler yazdıkları bir işti.

    Genelde bütün video- yerleştirme işlerinde sanırım seyirci bir sürpriz bekliyordu. Dışardan bakıp "Bu nedir?, Ne var içerde?, Ne anlatıyor bu?" sorularına karşılık "içeri girin, izleyin, isimliği okuyun" cevabını alan izleyici ancak sonra içeri giriyor ve dışarı çıkıp "Ne bu şimdi?" diye sorabiliyordu. Bu daha önce de belirttiğim ilk kez böyle bir sergileme şekliyle karşılaşan izleyinin tepkisiydi. Bunun yanısıra bütün ziyaretçilerde hangi yaş grubundan olursa olsun yapıtlara dokunma, dokunarak algılama isteği vardı. İnteraktif olan yapıtlara da dokunmaya çekinen bir izleyici kitlesi de vardı. Ziyaretçi bu konuda bir yönlendirme bekliyordu.

    Çağdaş sanattan örnekler sunmayı amaç edinen Eczacıbaşı Sanal Müzesi 60 Yıl 60 Sanatçı Sergisi,okuma gerektiren yapıtların yanısıra izleyiciyi kendi imgelemiyle başbaşa bırakan işleri de içinde barındıran bir sergi. Fuardaki diğer sanat galerileri standlarını da düşündüğümüzde genelden farklı bir sergiyle karşımıza çıkan Eczacıbaşı Sanal Müzesi ilk kez reel ortamda bir sergi gerçekleştirerek yeni bir izleyici kitlesiyle buluştu. Bu anlamda çocuklarlarla eğitim ve anket, yetişkinlerle anket eşliğinde sergi turu çalışmalarıyla; halkla ilişkiler bölümündeki yeni üye kayıtlarının alınması ve Sanal Müzenin tanıtımının yapılması Müze ziyaretçi sayısını artıracaktır.


    Öneriler

  • İlk kez reel ortamda sergi düzenleyen Eczacıbaşı Sanal Müzesi' nin 60 Yıl 60 Sanatçı isimli sergisinin çağdaş sanatı içinde barındırması ve Türkiye sanat koşulları açısından bakıldığında bilinçli seyirci sayısının az olması dolayısıyla böyle bir sergide- özellikle farklı ilgi alanlarını buluşturan bir fuar içinde- Sanal Müze, sergi ve sergilenen eserler hakkında kısa bir ön bilginin yer aldığı yönlendirici bir broşür geniş izleyici kitlesi için yararlı olacaktır.
  • Çocuklar için uygulanan eğitim çalışmasının bir benzeri ilk kez çağdaş sanatla buluşan yetişkinler için de uygulanabilir, rehber eşliğinde sergi turları düzenlenebilir.
  • Yine gelecekteki reel bir sergi içinde seminerler, sanat tartışmaları, çocuklarla eğitim, yetişkin ve çocuklarla anket eşliğinde sergi turları etkinlikleri yeralmalıdır.
  • Varolan etkinliklere; sergilenen yapıtlar arasından, yapılış tarihi, sanatçısı, içeriği, tekniği, sergileme biçimi gibi kriterler gözönünde bulundurularak yapıt okuma etkinliği gerçekleştirilebilir.
  • Yapıt okumalar sanatçısıyla yapılabilir.
  • Sanatçılarla söyleşiler düzenlenebilir. Bu internet ortamında da gerçekleştirilebilir.Bu söyleşi Sanal Müzede yeralan bir sergi sanatçısı ya da küratörüyle yapılabilir.

  • Yenilikler & Öneriler Benim Koleksiyonum Ödüllü Bulmaca Beş Bölgeli Büyütme Uluslararası Sanat-Linkleri Sanatçı Atölyeleri Üyelik

    Anasayfa | Koleksiyonlar | Sergiler | Araştırarak Öğrenmek | Etkinlikler | Araştırma Kaynakları | Sanatçı Sayfaları
    Paneller | Bilgi & Haber | Site Haritası